S pokračujícím výzkumem a chápáním kostelíka sv. Klimenta
na Levém Hradci se vynořují další a další otázky a odpovědi,
které celkový obraz spíše komplikují než aby jej osvětlovaly.
Jedním z těchto bodů je i nové pojetí poněkud záhadného kamene
objeveného v základech rotundy. V kameni je vyrytý (patrně dýkou)
ležatý dvojitý kříž.
Ačkoliv byl kámen identifikován již při archeologickém výzkumu,
při němž byla objevena rotunda, o jeho významu se šířeji diskutuje
až v posledních letech -- a tato diskuse vede ke značně
překvapivým závěrům. Zdá se totiž, že popsaný kámen lze
identifikovat jako lapis primarius, tj. zhruba jako "základní
kámen" stavby rotundy.
Je-li tomu tak (a patrně tomu tak je), pak tento objev vede k
podstatnému zpochybnění datace celé stavby rotundy. Tradice
pokládání základního kamene stavby lze totiž doložit až od 13.,
maximálně 12. století. Rozhodně nikoliv v závěru 9. století, kdy
Bořivoj zakládá kostel na Levém Hradci. Samotný fakt založení
kostela na Levém Hradci v žádném případě není zpochybněn, avšak
tímto kostelem patrně není dnes známá rotunda (resp. její zbytky).
Důležité přitom je, že tradice základních kamenů je "pozdní" jak
v tzv. římském, tak i v byzantském kulturním okruhu. Nelze tedy
ani hypoteticky argumentovat tím, že by stavba kostela sv.
Klimenta sledovala byzantskou kulturní linii, kde tak "rané"
položení základního kamene je možné; není to možné ani v Byzanci.
Ostatně lze pochybovat, že by arcibiskup
Metoděj provozoval či prosazoval byzantský církevní
ritus -- v 9. stol. nelze ještě hovořit o
pravoslaví -- v regionu Velké Moravy. Ostatně ani prameny
tomu nenasvědčují. Spíše lze předpokládat, že provozoval
v této části Evropy obvyklý "římský" církevní ritus,
ovšem ve staroslověnštině a nikoliv latině.

Umístění základního kamene v půdorysu rotundy (vlevo) a fotografie
kamene (vpravo)
Ale vraťme se k otázce datování rotundy sv. Klimenta. Je-li třeba
opustit dosavadní dataci stavby, vzniká otázka, kde vlastně
původní kostelík sv. Klimenta hledat, a zda vůbec máme šanci jej
najít. Na tyto otázky odpovídají archeologové v zásadě dvěma způsoby.
proberme si je postupně.
1. Kostelík lze najít jinde.
Kostelík stál nekde v bezprostředním okolí současné stavby, ale
hledání je téměř vyloučeno, protože okolo kostela dosud existuje
hřbitov a je používán. Mezi významné osobnosti, které na tomto
hřbitůvku odpočívají, patří bezesporu světově proslulý dětský
lékař prof. Josef Švejcar (1897-1997).
Není pravděpodobné, že by původní kostelík stál výrazně mimo plochu
současného kostela sv. Klimenta. Důvod spočívá v tom, že bezprostředně
po založení kostela na konci 9. stol. se do jeho okolí začalo
pohřbívat. Tento fakt je doložen jak archeologicky, tak i četnými
analogiemi z jiných míst. Bylo totiž obyklé, že po založení
kostela se jeho bezprostřední okolí stalo pohřebištěm nových křesťanů
Tím je ovšem poloha kostela pevně "svázána" s dotyčným místem a nové
založení kostela někde mimo sakrálního areálu pohřebiště je
nepravděpodobné.
Proto lze učinit závěr, že kostelík lze (hypoteticky) najít, prakticky
to však je velmi komplikovaný úkol. Lze jej řešit prakticky pouze
velice omezenými sondami v pěšinkách mezi existujícími hroby a
v místě vchodu do kostela na několika čtverečních metrech volné
plochy.
2. Kostelík najít nelze,
protože byl dřevěný. Tato myšlenka vůbec není nepravděpodobná.
Naopak, lze pro ni snést řadu analogií i logických argumentů.
V průběhu řady staletí se postupovalo právě naznačeným způsobem.
Donátor či majitel nejprve založil dřevěné provizorium a teprve
postupně budoval kamennou stavbu či stavby. Koneckonců, dřevěná
stavba je hotová podstatně rychleji i snáze než kamenná a může
sloužit svému účelu stejně dobře po řadu let. Vzpomeňme jenom
na stavbu břevnovského kláštera ke konci 10. století, ostrovského
kláštera na přelomu 10. a 11. stol. a konečně sázavského kláštera
v první polovině 11. stol. A lze pokračovat. Právě při zmíněném
zakládání klášterů mniši nejprve budovali dřevěný kostelík i konvent
a teprve postupně vztyčovali stavby z kamene, opět v pořadí
kostel--konvent.
Logické argumenty vycházející z reálné situace a postavení
knížete Bořivoje v podmínkách raně středověkých Čech (viz.
příslušné legendy) nasvědčují spíše opět možnosti, že by první
kostel v Čechách mohl být dřevěný.
Legenda tak řečeného Kristiána (Vita et passio sancti
Venceslai et sanctae Ludmilae, avie eius) uvádí, že arcibiskup
Metoděj dal pokřtěnému Bořivojovi kněza Kaicha, aby kníže mohl
praktikovat novou víru. Tento údaj je věrohodný právě tím, že uvádí
výslovně pouze jediného kněze. Kdyby si Kristián tendenčně tento
fakt upravil, aby zvýšil prestiž nového křesťanského vládce, jistě
by mu dal na cestu mnohem početnější doprovod. Údaj o jediném knězi
tak působí pravděpodobněji i věrohodněji a lze jej patrně brát za
spolehlivý. Jistě ani Bořivoj si nepřál příliš provokovat
sněm knížectví a nobilitu, vědom si toho, jak často jsou vládci
přinášející novou společenskou doktrínu sesazováni ze svých trůnů
(viz. například dějiny Anglie; koneckonců posléze tento osud, i přes
veškerou opatrnost, čekal i samého Bořivoje). Proto byl jeho kněžský
doprovod více než skromný. Ve světle této pochopitelné opatrnosti
pak hypotéza dřevěného kostela nabývá nové váhy. V době, kdy se
stavělo téměř výhradně ze dřeva, maximálně se zděnou podezdívkou,
by kamenná stavba (tj. "něco, co tu za našich předků dříve nikdy
nebývalo") byla jen dalším přiléváním oleje do ohně.
Logická argumentace tak vede k závěru, že prvotní Bořivojova stavba,
první církevní stavba na českém území, byla patrně dřevěná a jako
taková je bohužel s velkou pravděpodobností nenávratně ztracena.