Dosažení Cassegrainova ohniska a pomocných vyhledávacích dalekohledů. V minulosti se k navádění dalekohledu na vybraný objekt používaly pomocné refraktory (D=300mm,f=7500mm), umístěné po odvrácených stranách tubusu dalekohledu. Z pracovní plošiny je v jakékoliv poloze dalekohledu alespoň jeden z refraktorů dostupný.
..
..
..
..
Lávka se pohybuje po kruhové kolejnici uložené v železobetonové podlaze kopule.
Poloměr kolejnice: 440cm
..
Lávka byla vybavena dvěma ovládacími pulty. Jedním mohl asistent ovládat samotnou lávku, druhý byl napojen na elektroniku ovládání dalekohledu.
Ovládací pulty v Cassegrainovské lávce. V levém dolním rohu snímku (tj. v rohu lávky) je ovládání samotné lávky. V horní části snímku (tj. v ose lávky) je ovládání dalekohledu. |
Dnes se k ovládání dalekohledu i kopule používá notebook napojený na wifi.
K dispozici je i zásuvka na 230V.
..
..
..
Cassegrainovská lávka byla (a je) součástí bezpečnostního okruhu. V běžném provozu je lávka složena tak, že do ní dalekohled nemůže narazit, ať se dalekohled nachází v jakékoliv pozici. To je tzv. parkovací poloha. Jakmile však lávka vyjede z této pozice, dalekohled do ní může narazit, a proto se okamžitě sepne bezpečnostní smyčka se sepne (stačí, aby někdo otevřel vstupní dveře do lávky) a zablokují se rychlé, tzv. hrubé pohyby. Dalekohled se může pohybovat pouze tzv. jemnými pohyby (mezi ně například patří hodinový pohyb). To je nezbytné, bez hodinového pohybu dalekohledu není možné nastavit hvězdu na vláknový kříž ve středu zorného pole vyhledávacího dalekohledu.
Touto blokací je zajištěno, že dalekohled nemůže plnou rychlostí narazit do lávky. Uvědomme si, že v dobách, kdy se pracovalo s fotografickými deskami, se většina manipulací odehrávala ve tmě.
Skládací dvouramenná pracovní plošina. Pojezd po kruhové kolejnici o poloměru 440cm. Kolejnice zapuštěna do železobetonové podlahy kopule. Pohyby lávky: Všechny pohyby obstarávají hydromotory. Tlak oleje dodávají dvě čerpadla. První čerpadlo a elektromotor o výkonu 2.5kW dodávají tlak oleje pro dva hydromotory pojezdu a jeden hydromotor otáčení (přes šnekové kolo). Druhé čerpadlo a elektromotor o stejném výkonu 2.5kW.vertikální: dvě ramena pojezd po kolejnici otáčení ve svislém čepu