..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Kopule má mřížovou ocelovou kostru. Z vnější strany je dřevěné pobití a na něm hliníkový plášť. Vnitřní plocha je rovněž tvořena dřevěnými deskami. Uvnitř mezi těmito plochami je tepelná izolace, aby se prostor dalekohledu neohříval. Izolačním materiálem je syropor. Celá struktura zajišťuje, že výkyvy teplot noc-den-noc je zhruba 10x menší než venku. Dalekohled, zejména zrcadlo, jsou vystaveny malým teplotním výkyvům, tedy podléhají malým deformacím z důvodu teplotní roztažnosti.
Mřížová kostra kopule a vrat štěrbiny | Dřevěné obložení kostry kopule |
Vnější plášť kopule přesahuje směrem dolů přes korunu železobetonového prstence budovy. Tím vytváří "labyrint", aby dovnitř nemohl vítr zafoukat sníh nebo désť.
Kopule se otevírá dvoukřídlými vraty, jejichž celková šířka je 5m. Každé křídlo váží 10tun a otevírá je elektromotor o výkonu 3.5kW. Každý elektromotor pohání dva hřebeny, které otevírají příslušné křídlo vrat. Jeden hřeben je na dolním konci vrat, druhý je nahoře. Na horním i dolním hřebenu jsou převodovky z rychlých otáček do síly, celkem každé křídlo vrat obsluhuje 6 převodovek. Pohyb je přenášen systémem hřídelí s kardanovými převody, protože hřídele vedou vnitřkem nosné konstrukce kopule, těsně při stranách vrat, tedy vedou vnitřkem (sféricky) zakřiveného meziprostoru. Hřídele jsou vedeny tunelem obdélníkového průřezu, který je dost prostorný, aby do něj vlezl člověk - musí být ovšem vybaven provazovým žebříkem; tyto tunely tvoří hlavní nosnou konstrukci dómu kopule.
Jeden z techniků dalekohled v "tunelu" pro hřídele štěrbiny. | Pohled do tunelu na jednu z hřídelí nesoucích pohyb k hornímu hřebenu vrat štěrbiny. |
Jedna z převodovek pro otevírání vrat štěrbiny. Je vidět ozubené kolo do hřebenu. |
Kopule se otáčí na kolejnici položené na koruně železobetonového prstence budovy.
Kopuli nese 24 vozíků, každý má dvě ocelová kola z kolejového jeřábu. Kola jsou umístěna za sebou. Vozíky jsou odpružené a výkyvné, aby mohly eliminovat drobné nerovnosti kolejnice, jak výškové, tak radiální (při průměru více než 21m není kružnice pochopitelně na milimetr přesná).
20 vozíků je vodicích, 4 jsou hnané. Každý je vybaven elektromotorem o výkonu 3.7kW a převodovkou.
Doba otočení kopule o 360o trvá 4minuty.
..
..
..
..
Nosnost: 5000kg Pojezd: 1.4m radiálním směru Krajní polohy pojezdu se nacházejí 550 a 690cm od svislé osy kopule. Výška pojezdové kolejnice nad podlahou:??? Elektromotor navijáku: 11kW Elektromotor pojezdu: ???
Nosnost: 500kg Výška kladkostroje nad podlahou:???
Jeřáb o nosnosti 500kg v horní lávce.
Lávka slouží k dosažení primárního ohniska. Je velmi příhodně umístěna v dolní hraně štěrbiny, takže při nočním pozorování je v blízkosti primárního ohniska. Lávka se může vyložit tak, že asistent dosáhne do primárního ohniska, i když je dalekohled namířen třeba do zenitu.
Z lávky je možné ovládat i pohyb kopule, aby asistent, v případě potřeby, mohl najet lávkou na nejvhodnější polohu.
Lávka je dvojmístná.
Podrobnější popis primární lávky viz. zde
Primární lávka ve štěrbině dalekohledu. | Primární lávka během testů primárního ohniska v roce 2018. |