Předzvěstí knižní malby, které dosáhlo v St. Gallen významného přínosu, byla skupina písařů, která se přibližně r. 770 zformovala kolem Winithora, později Wolfcoze. Největší rozkvět knižní malby v St. Gallen pak spadá do IX. a X. století.
Knihy, pod vlivem merovejské tradice, mají zpočátku jen málo ozdob; ty tvoří vlastně jen dost skromné iniciály. Postupně bohatství narůstá, vznikají i perokresby. Ve druhé pol. IX. stol. dosahují formy iniciál velkého bohatství. Dokumentují to rukopisy, které jsou dnes nejenom v St. Gallen, ale i v Ženevě a jinde.
Již před rok 900 lze doložit vysokou úroveň perokresby v iluminacích knih o astrologii (Aratovy spisy Aratea, Prudentiovy Psychomachia.
Obzvlášť cenné rukopisy bývaly vkládány do vazeb s deskami z vyřezávané slonoviny. V Staint Gallen jsou rukopisy tohoto typu z VI. ÷ IX. stol. především Evangelium longum. Pro toto evangelium vytvořil univerzálně vzdělaný mnich Tuotilo světoznámé reliéfy ve slonovině. Pravděpodobně se podílel i na Zlatém žaltáři (viz. výše).
Dále se nacházejí v St. Gallen i staroněmecké texty. Ty jsou však uloženy v St. Gallen až sekundárně.
Staroněmčinu je třeba chápat v souvislosti s latinou - viz. například Notkerovy překlady z latiny do staroněmčiny.